Mindset interventioner er forskningsbaserede gruppe-interventioner, som styrker de studerendes tilhørsforhold på uddannelsen.
Der er meget på spil i overgangen fra at være elev på en ungdomsuddannelse til at være studerende på en videregående uddannelse. Selv almindelige uddannelsessituationer som feedback fra en underviser, en kritisk diskussion med en medstuderende eller en frokost uden selskab, kan blive oplevet som bevis på, at man ikke hører til. Det fører til, at mange studerende får tanker som; ”alle andre kan finde ud af det, bare ikke mig”, ”de andre passer bedre ind”, ”de andre er klogere end mig” og ”alle andre har fået venner…”. Disse flertalsmisforståelser er paradoksale og problematiske, fordi så mange tror, de er alene om det. Flertalsmisforståelserne fører til uhensigtsmæssige strategier, og de studerende bliver optaget af, om det, de gør, er rigtigt eller forkert frem for at have en mere procesorienteret indstilling til læring, hvor man også tør at lave fejl og få kritik.
Netop flertalsmisforståelserne og oplevelsen af at stå alene med de kritiske tanker, har man i amerikansk uddannelsesforskning udviklet meget effektive interventioner til, som Studenterrådgivningen har tilpasset en dansk uddannelseskontekst.
Hvis du har spørgsmål til ovenstående eller er interesseret i en skræddersyet løsning til din uddannelse, kontakt da nedenstående afdelingsleder.
Titel: Afdelingsleder
E-mail: jma@srg.dk
Telefon: +45 21 89 69 35