Om Studenterrådgivningen

Studenterrådgivningen yder gratis social- og psykologhjælp til studerende på videregående uddannelser. Du kan få hjælp hos os, hvis du er studieaktiv på en SU-godkendt videregående uddannelse. Vi kan hjælpe med alt lige fra psykiske udfordringer til mere praktiske spørgsmål om SU, barsel eller sygdom.

Baggrund

Studenterrådgivningen har eksisteret siden 1964 og er en landsdækkende institution under Uddannelses- og Forskningsministeriet. Vi har mere end 50 års erfaring med at hjælpe studerende til trivsel i studielivet.

Vi arbejder samtidigt for at forebygge mistrivsel blandt studerende, blandt andet ved at understøtte uddannelsesinstitutionernes arbejde med studietrivsel.

Siden 2014 har Studenterrådgivningen samarbejdet med Kontoret for SPS og Fastholdelse samt Styrelsen for Undervisning og Kvalitet. Studenterrådgivningen tilbyder Specialpædagogisk Støtte (SPS) til studerende med psykiske funktionsnedsættelser samt kompetenceudvikling til støttegivere for studerende med psykiske funktionsnedsættelser.

Formålet med SPS er at sikre, at personer med en fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse kan gennemføre en uddannelse i lighed med andre. En psykisk funktionsnedsættelse kan blandt andet være angstdiagnoser (fx OCD, PTSD), affektive sindslidelser (fx depression og bipolar), skizofreni og andre psykoser, personlighedsforstyrrelser, spiseforstyrrelser og psykiske udviklingsforstyrrelser (fx ADHD og autisme).

Studenterrådgivningens arbejde er finansieret af staten og indgår som en selvstændig paragraf på Finansloven § 19.35.24.

  • Publikationer

    Læs Studenterrådgivningens årsskrift 2019

    Download: Årsskrift 2019

    Læs Studenterrådgivningens årsskrift 2020

    Download: Årsskrift 2020

    Læs Studenterrådgivningens notat om mistrivselstendenser under COVID-19

    Download: Tendenser i de studerendes mistrivsel under COVID-19

    Læs Studenterrådgivningens afrapportering til UFM om udmøntning af initiativer til udsatte og psykisk sårbare studerende

    Download: Udmøntning af initiativer til udsatte og psykisk sårbare studerende

  • Årsrapport og strategi

    Læs Studenterrådgivningens årsrapport fra 2020

    Download: Årsrapport 2020

    Læs Studenterrådgivningens strategi

    Download: Strategi 2023

  • Regler og rammer

    Læs Uddannelses- og Forskningsministeriets cirkulære om Studenterrådgivningen

    Download: Cirkulære

    Læs Studenterrådgivningens mål- og resultatplan for 2021

    Download: Mål- og resultatplan 2021

    Læs Studenterrådgivningens direktørkontrakt for 2020

    Download: Direktørkontrakt 2021

  • Bestyrelse

    Studenterrådgivningen har en rådgivende bestyrelse, der aktuelt består af:

    Rie Snekkerup

    Bestyrelsesformand
    Vicedirektør for Uddannelsesservice
    Københavns Universitet
    Udpeget af Danske Universiteter

    Jørgen Jensen

    Underdirektør
    DTU
    Udpeget af Danske Universiteter

    Lise Bøgild-Jakobsen

    Chef for Vejledning og Internationalisering
    Erhvervsakademi Dania
    Udpeget af Danske Erhvervsakademier


    Jonna Frølich

    Uddannelsesdekan
    VIA University College
    Udpeget af Danske Professionshøjskoler

    Camilla Hutters

    Leder af Nationalt Center for Erhvervspædagogik
    Københavns Professionshøjskole
    Udpeget af bestyrelsen

    Asta Thorgersen

    Studerende
    Danske Studerendes Fællesråd (DSF)
    Udpeget af DSF

    Louise Frost

    Studerende
    Danske Studerendes Fællesråd (DSF)
    Udpeget af DSF

  • Whistleblowerordning

    Studenterrådgivningen er omfattet af Uddannelses- og Forskningsministeriets whistleblowerordning.

    Whistleblowerordningen giver mulighed for, at ansatte kan ytre sig om ulovlige og kritisable forhold uden at skulle frygte for negative konsekvenser. Læs mere her.

  • Klagevejledning til studerende

    Hvis du ønsker at klage over dit forløb hos Studenterrådgivningen, kan du skrive til sek@srg.dk. Når vi har modtaget din klage, vil du få en tilbagemelding på, hvordan vi agter at håndtere den. Som udgangspunkt kan du forvente, at vi vil gå i dialog med dig om klagen. Hvis din klage vedrører en navngiven person, vil vi som udgangspunkt også involvere den pågældende. Vi håber på som organisation at kunne tage ved lære af din henvendelse.

Cookies

Vi bruger cookies til at indsamle statistik over brugen på hjemmesiden. Hvis du klikker på knappen ‘Accepter’, godkender du, at vi sætter cookies til brug for statistik. Hvis du klikker på knappen ‘Afvis’, sætter vi ikke cookies til statistik. Læs mere