Råd til studerende under Corona-krisen

Følgevirkningerne af Coronavirus øver stor indflydelse på alles hverdag, og krisen har stor betydning for alle i samfundet. Hvis du som studerende nogen gange har svært ved at fastholde orienteringen i den nye virkelighed, er du langt fra alene.

Vi har på denne side samlet information og råd, der kan hjælpe dig med at styrke din orienteringssans og få nyttige værktøjer til at håndtere krisen.

Hvis du er interesseret i at se vores særlige tilbud under Corona krisen kan se Corona tiltag siden.

Du kan også se en video en af vores rådgiver har lavet om selvkritik på video siden.

Vores råd

1 - Struktur, struktur, struktur

Når normaliteten er suspenderet, og hverdagen er uden de sædvanlige holdepunkter som mødetider, læsesale og sociale aktiviteter, er det let at falde ind i en strukturløs rytme. Dagene flyder sammen. Studie- og fritid kan være svære at adskille. Overspringshandlingerne står i kø med argumentet ”jeg kan jo bare læse senere”. Eller følelsen af, at fremtiden er så uklar, at studiet virker uvæsentligt.

Kunsten er at skabe rutiner for sig selv. Gerne nogle man deler med andre, så man får følelsen af, at andre ”kigger med”, og man oplever ikke kun at stå til ansvar for sig selv.

Sæt klare rammer for, hvornår arbejds-/studiedagen begynder og slutter. Indlæg pauser (gerne en gang i timen) og sæt overskrifter på, hvad du skal læse eller arbejde med i løbet af dagen.

På den måde opretholder du en form for normalitet, du bevæger dig fortsat mod dine mål, og du giver dig selv mulighed for at holde fri, når du er færdig med dagens opgaver.

Du skaber dig også tid til venner, til motion, afslapning og hobbies – uden den dårlige samvittighed som følgesvend.

Brug for lidt ekstra? Kom med i Studenterrådgivningens Online Studiefællesskab.

2 - Sammen, alene

Mennesker er flokdyr, hvis nervesystem beroliges af oplevelsen af tilknytning, omsorg og fællesskab.

Blandt andet derfor er følelsen af at være isoleret og afkoblet omverdenen en stor belastning for psykisk velbefindende.

Husk at bruge tid med andre, virtuelt eller telefonisk.

Hold fast i læsegruppemøderne over Skype, sparringen med din vejleder, fredagsøl med vennerne og søndagskaffen med forældrene – der er mange muligheder for at holde kontakten vedlige og følelsen af fællesskab intakt, selvom I ikke kan mødes fysisk.

Flere studerende laver desuden læsefællesskaber eller madklubber online på faste tidspunkter, så initiativet ikke ligger hos den enkelte hele tiden.

Har du lyst til at indgå i et digitalt fællesskab? Læs mere her

3 - Vær bekymrings-kritisk

Når vores vaner og liv, som vi kender det, for en tid er sat på pause, kan bekymringstanker og grublerier få lettere spil.

Der er færre distraktioner og ting, der kalder på vores opmærksomhed og derfor kan tankemylder komme til at tage overhånd, hvis vi ikke er opmærksomme.

Det kan føre til lavere velbefindende, dårligere søvn og manglende glæde og livskvalitet i hverdagen.

For at kunne stille sig kritisk over for sine bekymringer, må man først blive bevidst om, at de er der.

Spørg dig selv, om tanken er gavnlig for dig, om bekymringen er reel og i så fald, om du kan handle på den. Hvis det værste skulle ske, hvad ville det så være, og hvor sandsynligt er det scenarie? På den måde tager du kontrollen med dine bekymringer og forholder dig aktivt til dem i stedet for at lade dem trives uhindret i dine tanker.

Brug evt. et på forhånd fastsat tidspunkt til bekymringstid: 15 min. om dagen, hvor du må gå ind i og tage dig af bekymringerne. Alle bekymringer, der dukker op uden for dette tidsrum, skal du venligt, men bestemt stoppe, evt. ved at skrive dem ned for så at lægge dem fysisk fra dig.

Har du brug for at vende dine bekymringer og udfordringer med en professionel og få rådgivning til din specifikke situation? Ring eller skriv til Studenterrådgivningens chat- eller telefonrådgivning. Se hvordan på Corona tiltag.

4 - Hold dig opdateret med måde

Vi kan let komme til at blive nyhedsjunkier i denne tid. Selvom det er godt at holde sig opdateret på myndighedernes udmeldinger og opdateringer fra relevante instanser som fx ens uddannelsesinstitution, sætter et konstant bombardement fra mere eller mindre valide nyhedskilder vores evne til at sortere og filtrere information på en hård prøve.

Sæt derfor en begrænsning for dig selv på, hvor ofte du tjekker nyheder; 1-2 gange dagligt – husk at være kildekritisk!

Hele livet skal ikke sættes på stand-by; det er vigtigt også at være nærværende og pleje de områder af ens tilværelse, der stadig er vigtige. Familie, venner, personlige interesser, værdier og ambitioner skal også have plads nu.

5 - Vær omsorgsfuld – over for dig selv og andre

Acceptér at tingene ikke fungerer optimalt lige nu, at dine vilkår såvel som alle andres har ændret sig, og at du derfor ikke kan forvente det samme af dig selv som under normale omstændigheder.

Brug denne viden til at sænke skuldrene, trække vejret og spørge dig selv: ”Hvad har jeg brug for?” Måske er svaret ”at få skrevet næste afsnit af min opgave”, ”at gå en tur”, ”at ringe til min mor/vejleder/bedste ven”, ”at lave en kop kaffe” – lyt til dig selv, og tag dig selv alvorligt.

Hvis det er svært, så inddrag gerne betroede andre i dine udfordringer og lad dem fungere som sounding board.

Tip: Lav gerne en liste over ting og aktiviteter, der normalt giver dig energi og glæde og brug den som inspirationskilde, når det er svært at hive dig op fra sofaen, eller tiden føles lang.

Mindfulness

Hvis du har svært ved at falde til ro og styre din tankestrøm, har vi i vores app en række øvelser der kan hjælpe dig.

Samling af gode råd

Vi har her samlet en række forskelige gode råd, som andre har lavet.

Råd om angst for Corona (Psykiatrifonden)

Bekymring om Corona (DR)

Fem råd om mental sundhed (TV2)

Hyppige spørgsmål fra studerende (DR)

Fem gode råd til online eksamen (Studentrum)

Myndighedernes råd:

Coronasmitte.dk

Sundhedsstyrelsen

Sundhedsstyrelsen - Råd til mental sundhed

Sundhedsstyrelsen - Hotline

Cookies

Vi bruger cookies til at indsamle statistik over brugen på hjemmesiden. Hvis du klikker på knappen ‘Accepter’, godkender du, at vi sætter cookies til brug for statistik. Hvis du klikker på knappen ‘Afvis’, sætter vi ikke cookies til statistik. Læs mere